medewerkers

Slecht-Nieuws gesprekken

 

Waarom deze training?

Vind u het ook lastig om slecht nieuws te brengen? Wat is nou wel handig en juist niet handig om te vertellen? Hoe blijft u professioneel en brengt u de boodschap duidelijk over?

Het brengen van slecht nieuws is al vervelend genoeg, Een gestructureerde gespreksvoering voorkomt in ieder geval dat het nog erger wordt voor de ontvanger van het slechte nieuws. De boodschap die jij gaat brengen is niet leuk, dat maakt het ook voor jou als boodschapper moeilijk. De kracht van een goed slechtnieuwsgesprek is om je in te leven in de ontvanger van het nieuws en daarbij professioneel gedrag te laten zien. Tijdens de training leren we hoe je kunt je vasthouden aan de structuur van een slechtnieuwsgesprek.

Programmapunten

  • Communicatie vaardigheden
  • Structuur
  • Inleven
  • Voorbereiding
  • Klap uitdelen
  • Klap opvangen
  • Vervolg

Resultaten

Ondanks dat het vertellen van slechts nieuws vaak niet leuk is, bent u zekerder tijdens dit gesprek. U past structuur toe waar u zich aan vasthoudt tijdens dit gesprek. U weet hoe u het gesprek goed voorbereid en op welke manier u het slechte nieuws gaat brengen.

U bent in staat de boodschap op een juiste en duidelijke wijze te vertellen en de reactie van de ander op een professionelen manier op te vangen. Vervolgens weet u hoe u samen afspraken maakt en welke (indien nodige) vervolg stappen neemt.

 

Hieronder vindt u voorbeelden van interventies die gecombineerd of los kunnen worden ingezet.