buurt-gemeenschap

"Succes is pas succes als het zichtbaar is."

OR tweedaagse training voor gevorderde OR

Doelgroep

Gekozen OR-leden

Doel

  • Deelnemers zijn op de hoogte van de WOR (deze kennis opgefrist of nieuw eigen gemaakt) – optioneel buiten de training.
  • Deelnemers zijn in staat te netwerken binnen en buiten de organisatie en het krachtenspel te beïnvloeden.
  • Deelnemers hebben hun repertoire aan conflicthanteringsstijlen uitgebreid, herkennen conflictmechanismen en kunnen mediation vaardigheden inzetten.
  • Deelnemers kunnen op hoog niveau interventies plegen en impasses te doorbreken, zoals geweldloos communiceren en paradoxaal interveniëren.
  • Deelnemers zijn in staat fijngevoelig te communiceren en te beïnvloeden in de communicatie.
  • Deelnemers kunnen voorkomen dat een belangen tegenstelling een conflict wordt.
  • Deelnemers zijn in staat om een conflict om te buigen naar contact.
  • Deelnemers zijn in staat de groepsdynamiek te beïnvloeden naar constructief en themagericht overleg (van discussie naar dialoog & thema gecentreerde interactie).
  • Deelnemers en de WOR bestuurder hebben verdiepend kennis gemaakt en hebben lessen getrokken uit de afgelopen zittingsperiode en richtlijnen geformuleerd naar de toekomst.

Aantal deelnemers

Raad tot 12 leden

Duur

2 dagen en optioneel begeleiding van een aantal vergaderingen

Programma

Dag 1 – met avond

Voorbereiding

  • Opdracht voor verdiepende kennismaking met bestuurder.
  • Test Thomas Kilmann: conflicthanteringsstijlen.

Uitvoering

  • Optioneel start met WOR in een notendop en 2 voor 12 quiz en de WOR.
  • Diverse workshops:
    • Workshop 1: conflicthantering
      • Type conflicten
      • Bron van conflicten: emoties
      • Latent vs manifest conflict
      • Stijlen van conflicthantering
      • Voorkeursstijl
      • Van conflict naar contact
      • Luisteren onder druk
      • Omgaan met tegengestelde belangen
      • Persoonlijke gevoeligheden en escalatiemechanismen
    • workshop 2: conflictmanagement
      • Oefenen van vaardigheden:
        • Onbevooroordeeld en actief luisteren,
        • Het stellen van niet-bedreigende vragen,
        • Het spiegelen en benoemen van emoties,
        • Parafraseren , samenvatten,
        • Positief heretiketteren (neutraliseren, normaliseren, gemeenschappelijk maken).
      • Oefeningen/praktijksituaties op basis van persoonlijke leerwensen/casuïstiek
        • Rollen spelen vanuit meerdere perspectieven.
        • Door rolomkering leren denken in belangen en zienswijzen van de ander.
    • Workshop 3: persoonlijke impact (of een inhoudelijk thema indien gewenst of leren vanuit een andere branche over krachtenveld beïnvloeden, bijvoorbeeld voorzitter Centrale Ondernemingsraad Ahold).
      • Voice dialoque (herkennen van eigen persoonlijkheden en deze leren ‘aanzetten’ om kracht te ontwikkelen vanuit authenticiteit).

Dag 2

  • Workshop 4: Themagecentreerde interactie
    • Aan de hand van casuïstiek uit de gemeente (regionaal) gaat men in 3 of 4 groepen in overleg met elkaar (3 groepen = 3 gemeenten en bestuurders).
    • Hulpregels ter bevordering van interactie.
    • Activeren van energie in het team.
    • Van voorzitter gericht communiceren naar themagericht communiceren.
    • Persoonlijk leiderschap in een overleg.
  • Workshop 5:
    • Verdiepend kennismaken met de bestuurder en de OR.
    • Lessen uit het verleden en richtlijnen naar de toekomst.
    • Gezamenlijke ambitie voor samenwerken lokaal en regionaal.
    • De groepsfoto.
  • Evaluatie

 

Hieronder vindt u voorbeelden van interventies die gecombineerd of los kunnen worden ingezet.