klanten-aan-het-woord

"Vakmanschap en voorsprong is een leven lang leren."

"Door de training is iedereen zich bewuster geworden van kansen in de winkel en is het besef gegroeid dat elke medewerker het verschil kan maken."

Jobs Brussee, Roest B.V.

Bij Roest B.V., een familiebedrijf dat apparatuur verkoopt van bekende merken als Bang & Olufsen en Bosch, merkte de directie dat de klantgerichte benadering van het winkelpersoneel soms ten kosten ging van het echte verkopen.

"Hoewel we het erg belangrijk vinden dat onze klanten goed te woord worden gestaan en klantgericht worden benaderd, is het de kunst dit te combineren met het verhogen van de omzet", legt directeur en eigenaar Jobs Brussee uit. Het team van verkopers volgde daarom de trainingen Verkopen Basis en Verkopen Gevorderden.
subsidie. Er werd besloten alle servicemonteurs de training Basis Verkopen aan te bieden en alle verkoopmedewerkers zowel de training Verkopen Basis als Verkopen Gevorderden.


Verkooptijgers


De trainingsdoelen bestonden onder andere uit het identificeren van de klantwensen, hier verkoopgericht op inspelen en tenslotte de deal te sluiten. Bedrijfsleider Kees Jan te Nijenhuis vertelt: "Onze medewerkers zijn zich door de training bewuster gaan gedragen op de winkelvloer. Ook stem, intonatie en houding spelen een rol in het verkoopproces. Ze hebben geleerd om door het stellen van open vragen te achterhalen waar de klant precies naar op zoek is en op grond van die behoefte een oplossing aan te dragen. Door de training is iedereen zich bewuster geworden van kansen in de winkel en is het besef gegroeid dat elke medewerker het verschil kan maken."


Samen oefenen

Moovs ontving tijdens en na de training veel enthousiaste reacties van de deelnemers. Vooral het interactieve en praktische karakter van de training sprak hen aan. "We hebben er bewust voor gekozen om een acteur in te zetten. Zo kunnen de deelnemers direct en heel concreet met het geleerde aan de slag", vertelt Edwin Boom. Door samen te oefenen krijgt iedereen de kans te wennen aan een nieuwe werkwijze. Tijdens de training werden de deelnemers aangemoedigd om elkaar feedback te geven. "Door de training staan alle neuzen inmiddels dezelfde kant op en weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt. Ik weet zeker dat dit onze verkoopresultaten positief beïnvloedt", aldus Jobs Brussee.