De Bijenkorf

Sabine Slegt, roosteraar en voorheen teammanager Sales bij de Bijenkorf: "Door het programma is de nadruk nog meer komen te liggen op passie: passie voor de Bijenkorf en passie voor de klant, daar draait het om."

Het introductieprogramma bestaat uit drie verschillende niveaus: een e-learning, een gedeelte voor het opdoen van praktijkervaring en een afsluitende training. Deze manier van werken wordt ook wel blended learning genoemd, een mix van online en offline opleiden. De aanpak is een snelle en effectieve manier om medewerkers kennis te laten maken met de visie van de Bijenkorf op service en sales.

Techniek, praktijk en theorie

Gedurende drie dagen beginnen nieuwkomers de dag met een e-learning van 20 minuten. Ingrid Verwoerd, projectgroep lid bij de Bijenkorf: "Een groot voordeel is dat medewerkers direct getraind de werkvloer opgaan en niet eerst moeten wachten totdat er genoeg deelnemers zijn voor een training. Een ander voordeel is dat iedereen op een uniforme manier klaargestoomd wordt voor de winkelvloer." De gebruikte beelden zijn zorgvuldig geselecteerd. "De e-learning past helemaal bij de stijl van de Bijenkorf. De voice-over is zelfs door een collega ingesproken", vertelt Slegt. Na de e-learning is het tijd voor praktijkopdrachten onder begeleiding van een buddy. Alle starters worden gekoppeld aan een ervaren medewerker bekend met de gang van zaken binnen de Bijenkorf. Slegt: "Het buddy-systeem werkt erg goed. Voor de buddy's is het een nieuwe uitdaging en een kans om zich verder te ontwikkelen. Voor de nieuwkomers is het fijn om altijd bij één persoon terecht te kunnen met al hun vragen." Na drie dagen vullen de deelnemers een online profiel in, zo wordt in kaart gebracht wat goed gaat en waar kansen voor verbeteringen liggen. Nadat de deelnemers in drie maanden genoeg praktijkervaring op hebben gedaan, volgt er een training. "Het voordeel van deze werkwijze is dat de training heel gericht kan worden ingezet. Op deze manier weten we per deelnemer waar in de training aan gewerkt kan worden. Een ideale combinatie van techniek, praktijk en theorie", aldus Verwoerd.

Bundeling van krachten

Om te zorgen dat het introductieprogramma helemaal bij de praktijk zou aansluiten was het projectteam een samenstelling van ervaren winkelmedewerkers, HR medewerkers, management, marketing-medewerkers en specialisten van Moovs. Slegt vertelt: "Moovs beschikt over veel kennis en praktijkvoorbeelden waardoor ze snel en pragmatisch kunnen handelen." Verwoerd vult aan: "De samenwerking met Moovs is goed bevallen. Wat zij erg goed doen, is taken uitzetten en het proces bewaken. Wat ik verder erg leuk vind is dat Moovs een verkoopmodel hanteert van zes stappen. Om dit model goed over te kunnen brengen hebben we gezamenlijk gezocht naar een ezelsbruggetje. Hiervoor hebben we naar de missie van de Bijenkorf gekeken. Al gauw kwamen we op het idee om het verkoopmodel te koppelen aan het woord passie. Elke letter staat voor een bepaalde fase uit het model. Zo staat de P voor Proactief, de A voor Aanspreken en zo verder. Dit is erg enthousiast ontvangen door de organisatie." De nieuwe werkwijze wordt door zowel alle starters als huidige medewerkers goed ontvangen. Slegt: "Ook het management is blij met het programma aangezien nieuwe medewerkers op een hele duidelijke en overzichtelijke manier zo snel mogelijk klaargestoomd worden voor de winkelvloer."