Texaco

Bij de invoering van het nieuwe shopconcept 'Go the fresh way' wilde Delek ook een verandering in de manier van werken realiseren. "We wilden een cultural change teweegbrengen en de veranderingen die toch al gepaard gaan met een nieuw shopconcept boden hier een gelegenheid voor", legt Van Wymeersch uit. Delek nodigde verschillende training- en coachingbureaus uit en koos uiteindelijk voor Moovs, vanwege hun langetermijndenken. Van Wymeersch: "Moovs stelde een interessante training voor, maar hechtte daarnaast ook veel belang aan borging. Om zeker te zijn van een echte verandering in ons bedrijf, wilden we niet alleen een training, maar een trainingstraject. Dat bood Moovs."

Gedragsverandering

Over een verloop van enkele maanden kregen ongeveer 1.500 medewerkers en sitemanagers trainingen van Moovs. Deze waren specifiek ontwikkeld voor deze situatie en deze klant. "Aan de hand van onze doelen – het vergroten van klantvriendelijkheid en sales – heeft Moovs een trainingstraject ontwikkeld, waarin veel aandacht was voor het coachen van medewerkers en de borging van de nieuwe werkwijze", zegt Van Wymeersch. Hij geeft aan dat een gedragsverandering niet van de ene op de andere dag gaat: "De trainingen hebben ons ook het inzicht geboden dat het voeten in de aarde heeft om medewerkers te overtuigen van het nut van een andere manier van werken, en vooral ook om die nieuwe manier erin te laten slijten." Hij acht het dan ook zeer belangrijk het trainingstraject over een langere termijn uit te spreiden en eventueel te herhalen. "Inmiddels zien we duidelijke veranderingen in gedrag en begint de nieuwe werkwijze te leven onder de medewerkers, maar daar gaat absoluut energie in zitten."

Concretisering geeft duidelijkheid

Niet alleen leerden de medewerkers hoe ze zich het beste kunnen opstellen op de winkelvloer, dit werd vooral ook duidelijk geconcretiseerd en vastgelegd. Zo kunnen medewerkers en area managers altijd terugvinden wat ze tijdens de trainingen hebben geleerd. "We merken dat onze medewerkers veel baat hebben bij die duidelijkheid. Het feit dat veel van het geleerde op papier staat en is terug te vinden, is bijzonder effectief. Zo blijft de nieuwe werkwijze beter hangen. Zelfs als medewerkers niet van de ene op de andere dag een nieuwe werkwijze hebben, kunnen ze zich aan de hand van die richtlijnen blijven ontwikkelen."