HEMA

Een team van 35 deelnemers onderging de HEMA Challenge op het Forteiland in IJmuiden. “Dit was volgens de deelnemers een groot succes!”
Wat we wilden introduceren, was een veelheid aan redelijk technische werkprocessen die zijn gestandaardiseerd”, zegt Maarten van Ginneke, management development trainee van HEMA. “Daar moesten mensen mee gaan werken die ook nog eens eerst allemaal op een andere plek in het bedrijf werkten: jongeren en ouderen, mensen die net bij ons in dienst waren en mensen die hier al 25 jaar zitten. Eerste gedachten bij HEMA gingen uit naar een workshop. “Ik stond echter meteen open voor iets spannenders. Toen kwam Edwin Boom van MOOVS met het idee van een game. Al pratend werd het steeds leuker en werden we steeds enthousiaster. We wilden niet weer naar een hotel met een paar zaaltjes. Ik had wel eens van het Forteiland in IJmuiden gehoord, ben er gaan kijken en toen was één plus één drie.”

Spelelementen
Twee dagen lang werden de HEMA-medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de merchandising ondergedompeld in de HEMA Challenge. De eerste dag kende de Challenge een hoog aandeel van spelelementen gecombineerd met inhoudelijke ‘denk’ opdrachten. Aan de ene kant gevarieerde spelelementen: medewerkers liepen over een vier meter hoge evenwichtsbalk, moesten een denkbeeldig mijnenveld passeren zonder de grond te raken, in een spinnenweb de overkant halen of zich vanaf een ton naar achteren laten vallen, in het vertrouwen te worden opgevangen door collega’s. Door deze opdrachten zo snel mogelijk uit te voeren, konden de deelnemers sneller aan de slag met hun inhoudelijke casus. Tijdens de inhoudelijke opdracht werden HEMA  praktijkgerelateerde situaties opgelost door goed samen te werken en Dekennis uit te wisselen. Wie goed en succesvol de opdracht oploste, kon elke keer stukjes van een bouwtekening  verdienen. Het team dat alle stukjes bij elkaar had, kon aan de slag met het eindspel: een katapult bouwen. Het lijken speelse onderdelen – en zo werden ze ook beleefd – maar de achterliggende betekenis was wel degelijk serieus: het stimuleren van teamwork, het oefenen van tactisch denken of helder communiceren; allemaal zaken die op de werkvloer essentieel zijn. De tweede dag lag het accent meer op de evaluatie van de processen. Maarten van Ginneke:  Aanvankelijk had ik nog een beetje twijfel: die game wórdt heel erg leuk, maar het gaat wél om de kennisoverdracht. Achteraf bleek tijdens de evaluatie dat iedereen precies wist wat hij of zij moest weten. Bovendien is het effect van teambuilding dat je met zo’n game automatisch meeneemt ook heel belangrijk.”

“Deelnemers hebben ons aangenaam verrast”
Merchandiser Jules Oomen was mede-verantwoordelijk voor de inhoudelijke invulling. “Het waren twee heel mooie dagen. Iedereen vond het fantastisch. Mensen moesten tijdens de game antwoorden geven op vragen zodat we hun kennis konden testen. We waren aangenaam verrast dat ze zelfs nóg diepgaander antwoorden gaven! Je merkte ook dat als iemand even vast liep, een andere collega bijsprong en het hele verhaal op eigen initiatief ging uitleggen.