DekaMarkt

De productieleiders zijn ervoor verantwoordelijk dat orderverzamelaars op tijd bestellingen klaar zetten zodat chauffeurs niet hoeven te wachten. Moovs wist met veel creativiteit een doelgroep aan te spreken die niet gemakkelijk erkent gebukt te gaan onder stress. “Iedereen denkt altijd: dat overkomt mij niet.”

Het werk van een productieleider is niet eenvoudig. “Je bent continu bezig om vrachtwagens op tijd te laten vertrekken”, constateert Polo Pieters. “Gaat er ergens bij het orders verzamelen iets mis, dan is er al een probleem. De één kan daar beter mee omgaan dan de ander, maar van de werkvloer kwamen uiteindelijk steeds meer signalen van medewerkers.” Moovs had al vaker trainingen ontwikkeld voor Detailresult, het service center van DekaMarkt en Dirk van den Broek. Maar hoe krijg je mensen van de werkvloer enthousiast voor een training over een onderwerp, waar steevast hun collega last van heeft? “Trainer Krista Minkhorst van Moovs heeft dat heel goed opgepakt. Ze begon de training door middenin de zaal een stoel neer te zetten. Door dichterbij of verder weg van de stoel te gaan staan, mocht iedereen aangeven hoe ze tegenover de training stonden. Dat werkte meteen. We hebben ook aangegeven dat het praktijkgerichte mensen zijn. Het moesten niet alleen maar mooie verhaaltjes worden. Daarom zijn er veel oefeningen gedaan om de medewerkers met andere ogen naar hun werk te laten kijken.”

Vaardigheden in communicatie
De deelnemers leerden niet alleen om stress bij henzelf te herkennen, maar ook bij collega’s. Ook time  management kwam aan bod. Rollenspellen met een ‘gestresste medewerker’ - een acteur uiteraard – maakten de  productieleiders veel beter in communicatief opzicht. En werkt de training? Polo Pieters: “Onze indruk is dat zij ervan hebben geleerd. Maar mensen laten zich niet gauw uit over stress. Er heerst altijd het idee van: dat overkomt mij niet. De medewerkers waren in ieder geval tevreden over de training.”