Gemeente Alkmaar / Sportbedrijf.

Op een van onze twee locaties is iemand ziek. Ik ben net anderhalf uur kwijt geweest om dat op te lossen. Dat is nu typisch iets dat al eerder opgepakt had kunnen worden.” Beter had Max Delissen, locatiemanager van zwembad Hoornse Vaart in Alkmaar, de aanleiding voor de training niet kunnen omschrijven. Want een proactieve teamleider had ook eerder kunnen ingrijpen, bedoelt hij te zeggen. Dat stukje inzicht in operationele processen is nu net een van elementen die onderdeel zijn van het leiderschapstraject van het Sportbedrijf Alkmaar. Al twee jaar lang neemt Moovs het vijfkoppige team bij de hand om te werken aan zowel de team- als de individuele ontwikkeling: niet alleen de teamleiders zelf, maar ook locatiemanager Max Delissen en hoofd zwembaden Jeroen Wassenaar.

Nuttig? “We willen niet alleen als team op een hoger plan komen, maar ook ieder persoonlijk. Wat mij betreft merk ik zeker effect. Ik ben beter in staat om de processen op het werk te doorzien. Ook gaat het me beter af om mijn tijd te plannen en kan ik doelstellingen beter formuleren”, zegt Max Delissen. “Te veel dingen gebeuren ad-hoc. Daardoor moet ik me met veel zaken bemoeien en dat kost allemaal tijd. Als locatiemanager wil ik ernaartoe dat ik zelf meer op afstand ga sturen en de teamleiders de operationele zaken overnemen.”

Praktische training
Omdat Max Delissen nog een andere training volgt, kan hij de aanpak van Moovs goed op waarde schatten. “Ik vind dat Moovs het heel goed doet. Ze zijn heel erg gespitst op de verhouding tussen wat er wordt besproken en de toepassing ervan op de werkvloer. Je ziet dat het heel praktisch is gericht. Ze vallen je niet te veel lastig met allemaal modellen. Prachtig hoor, een HR-matrix, maar je hebt wel te maken met teamleiders die de hele dag in korte broek rondlopen. Het moet allemaal niet te abstract zijn, ze moeten meteen zien hoe ze het straks in het zwembad kunnen gebruiken.