Eye Wish Opticiens

De focus op persoonlijke aandacht maakt dat we iedere klant kunnen benaderen op een Eyewish waardige manier:

“De Eyewishway”.

Eye Wish Opticiens, voorheen Eye Wish Groeneveld, is onderdeel van de Brilmij Groep wat toebehoort aan een toonaangevend wereldwijd bedrijf, Grand-Vision. Ze zijn actief in 40 landen in onder andere Europa, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. In 2012 heeft Eye Wish opticiens een grote groei doorgemaakt door Het Huis Opticiens over te nemen. In totaal heeft Eye Wish Opticiens nu 250 winkels in Nederland.

Eye Wish is een sterk merk, professioneel als het gaat om de technische kennis over zichtoplossingen. Deze professionaliteit moet ook zichtbaar zijn in de beleving van de klant. Om dit te realiseren werd in september 2012 een “kick off” bijeenkomst georganiseerd. De merkwaarden van Eye Wish zijn vertaald naar concreet gedrag tijdens het contact met onze klanten. Hier kwam een duidelijke en herkenbare sales taal uit, geschikt voor iedereen in de winkels. Een selectie van medewerkers vanuit het hele land heeft meegedacht aan deze salestaal. Van Managers tot Verkopers, van Marketing tot HR en van Zwolle tot Soesterberg. Dit heeft de basis gevormd voor het verdere traject.

Arjan vertelt over de trainingen: “Om goed voorbereid de training in te gaan doorlopen de medewerkers vooraf een E-learning. Daarna volgen ze de trainingen op locatie. Ik merk dat de medewerkers overtuigd raken doordat ze het nieuwe gedrag ervaren in de training. Ze ervaren hoe succesvol het gedrag is en maken direct de koppeling naar hun eigen praktijk. De trainingen worden als confronterend ervaren door de medewerkers en als erg waardevol. In de training wordt hen een spiegel voor gehouden en dit maakt ze scherper. Daarna willen ze er echt mee aan de slag. De opzet en de dynamiek van de training zorgt ervoor dat ze intensiever contact ervaren met de klant.

Naast geconfronteerd te worden tijdens de training is het ook vooral erg leuk, er wordt onder andere een game gespeeld. Arjan geeft aan al duidelijk resultaat te zien. “Ze zijn meer gericht op het geven van persoonlijke aandacht, ze denken commercieel vanuit de behoefte van de klant en durven om de koop te vragen. Dat maakt ze succesvol.” Na de training worden persoonlijke leerdoelen in een teamvergadering besproken, zodat het geleerde in de praktijk geborgd kan worden.

Wat Arjan opvalt aan de samenwerking is dat “Moovs waarmaakt wat ze zich aan committeren”. Hij vult daarop aan: “Het traject is heel prettig verlopen en als klant krijgen wij een grote rol. We hebben het traject echt samen ontwikkeld. Doordat Moovs onze behoefte heeft achterhaald en deze goed heeft vertaald naar de trainingen is het resultaat duidelijk maatwerk. Op deze wijze werden wij gedwongen om na te denken over: ‘Wat willen we nu echt op de winkelvloer zien?’”

“Door dit traject is onze organisatie gericht op de juiste thema’s zoals: ‘Hoe moet ik verkopen en hoe realiseren we de kwaliteit van ons merk in de winkels?’ Het uitdragen van merkwaarden op de werkvloer is daarbij essentieel”, vertelt Arjan. “Daarnaast zijn de medewerkers erg enthousiast ze worden enorm uitgedaagd. De concrete vertaling naar de dagelijkse praktijk is heel aansprekend. Het is heel duidelijk waarom we voor Moovs hebben gekozen: Moovs is erg uitgesproken in de flexibiliteit van haar plan, de bouwstenen en van daaruit de vertaling naar het traject. Daarnaast vinden wij de uitgebreide ervaring van Moovs op dit vlak indrukwekkend. Een pluspunt van Moovs is ook de  ‘upwards’ insteek. Dit betekent dat de winkelvloer actief betrokken wordt bij de ontwikkeling en dat daar het zwaartepunt wordt gelegd. Wat mij persoonlijk ook erg aanspreekt is dat Moovs het belangrijk vindt dat mensen vanuit hun eigen kracht
 handelen”. Het traject is volgens Arjan inspirerend en effectief doordat het zowel confronterend als doeltreffend is. Daarnaast wordt maatwerk geleverd passend bij de behoefte van Eye Wish Opticiens: “Het traject drukt daar, waar voor Eye Wish Opticiens de meeste ontwikkeling en groei mogelijk is”.