klanten-aan-het-woord

"Vakmanschap en voorsprong is een leven lang leren."

Wilskracht

Vakantie is altijd een moment van bezinning voor mij. Eigenlijk was het al begonnen weken voor de vakantie. Ik wilde een aantal zaken veranderen in mijn dagelijkse patroon om structureel meer tijd te besteden aan mijn lichamelijke flexibiliteit, fysieke en mentale fitheid. Als vader, partner, zoon, broer, eigenaar van een bedrijf met direct en indirect veel mensen die hier afhankelijk van zijn, is het belangrijk om zowel op de korte termijn als de lange termijn fit te zijn. Ik noem dat duurzaam leiderschap: verantwoordelijkheid nemen naar jezelf en anderen om continuïteit te waarborgen.

Ik had de laatste jaren vaak kleine blessures terwijl ik die daarvoor nooit had. En het duurde lang voor een en ander hersteld was. En sommige blessures gingen eigenlijk nooit helemaal goed over. Het werd daardoor een soort vicieuze cirkel. Door de blessures kon ik een tijdje niet trainen. Vaak ook een advies van bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Als ik dan weer begon met sporten, deed ik dat uiteraard weer te fanatiek met als gevolg een blessure. En de cirkel begon opnieuw. Maar hoe deze cirkel te doorbreken.  

Ik heb een fantastisch gezin met veel activiteiten, eigen bedrijf, ambitieuze ambitie, groei en daarmee een uitdagende agenda. Welke sport en hoe in te passen was de vraag? In het verleden heb ik goede ervaringen gehad met een personal trainer. Het was een periode dat ik me fit voelde en het goed wist te combineren met mijn werk. Helaas liep ik ook hier een schouder blessure op. Drie fysiotherapeuten, een aantal pogingen om sport weer op te pakken en diverse nieuwe blessures verder was het tijd voor een echte duurzame verandering. 

Een aantal weken geleden een nieuwe sportschool gevonden met persoonlijke begeleiding. Bij het doormeten op diverse punten bleek dat ruimte in mijn lichaam en flexibiliteit van de spieren te wensen overhield. Hier zouden we mee starten. “Het zal wellicht wat saai zijn de eerste tijd, maar dit is wat jouw lijf nodig heeft”, was de tekst van de eigenaar. Twee keer per week om 07.00 uur in de ochtend leek het meest praktisch. Dit vroeg gelijk een aanpassing in het op tijd gaan slapen. Met volle overgave begon ik te trainen. Na iedere les gevolgd door gelijk fysiotherapie om oude blessures aan te pakken. Het voelde goed en het was zwaar. Iedere les werd ik misselijk en vaak nog uren er na. Maar ik voelde me ook mentaal goed dat ik gestart was. Slechte timing echter want vakantie voor de deur, gevoel van de laatste loodjes op het werk en ook moe na een succesvolle periode hard werken. Lage weerstand en dus griep die anderhalve week duurde. Mijn doorzettingsvermogen werd getest. Helaas was ik dermate grieperig dat ik de laatste lessen voor de vakantie af moest zeggen. Was dit echt nodig of was het een excuus om te kunnen afzeggen?! Dit nieuwe ritme van vroeg trainen, misselijk worden en pijn voelen was een grote uitdaging die meer zou gaan vragen om een duurzaam resultaat te boeken.  

Grofweg blijkt uit onderzoek dat we 40% van ons geluk zelf kunnen beïnvloeden.

In mijn karakterprofiel is een van mijn lagere karaktersterktes ‘zelfcontrole’ (zie mijn vorige blog over geluk waarin je meer leest over karakter). ’Doorzettingsvermogen’ daarentegen is vrij hoog. De uitdaging zou worden om zelfcontrole te versterken. De grootste uitdaging bij zelfcontrole is je niet te laten afleiden door verleidingen die ogenschijnlijk belangrijker zijn, zoals werk, digitale afleidingen zoals Netflix, Email en Facebook en te laat naar bed. Op Bali tijdens onze vakantie besloten we iedere ochtend voor het ontbijt Yoga te doen. Het was een ware wakeup call. De beperkte ruimte en flexibiliteit in mijn lijf werd volledig uitvergroot. Het was zeer confronterend om te ervaren hoe met de jaren, waar alles en iedereen aandacht krijgt, mijn eigen lijf en dus welbevinden achter was gebleven.  

We hadden verschillende yoga docenten. Op dag 5 was er een oudere man; zeer ervaren, pezig, gespierd en zo flexibel als een pasgeborene. Hij doceerde de klassieke Hatha Yoga. Ik voelde elke spier in mijn lijf. Alignement in je lichaam was het belangrijkste. Dit wil zeggen de juiste houding waarbij alles in de juiste lijn gestrekt is, waardoor bloed en zuurstof op de juiste plaats weten te komen. Je voelt letterlijk dat alles weer doorbloed raakt. Tijdens deze les dacht ik telkens ik kan nu echt niet verder anders scheurt alles. Door wat kleine aanpassingen in de houding van bijvoorbeeld het bekken, bleek ik veel verder te kunnen stretchen dan in eerste instantie gedacht. Mijn lichaam was letterlijk in de war, ik voelde overal dat het aan het werk was. Wellicht liep ik wel te snel van stapel, maar het voelde goed en mijn doorzettingsvermogen won iedere ochtend weer. Bijna elke ochtend hadden we Yoga. Al snel merkte ik dat ik ook herstelmomenten moest inbouwen om mijn lijf letterlijk niet te overspannen. Dit maakte dat ik me nog beter voelde. 

In Uluwatu hadden we Aaron een Amerikaan uit Californië als teacher. Ook hij besteedde veel aandacht aan alignement. Aaron was daarnaast fan van acro yoga: een combinatie van acrobatiek en Yoga. Het draait hierbij o.a. om vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en vertrouwen in de ander. Hij liet me in een minuut ervaren dat ik meer kon dan ik dacht. Een fantastische ervaring. De volgende ochtend leerde we van Aaron de headstand. Heerlijke oefening die ook weer draait om vertrouwen. 

Bijna elke dag Yoga op vakantie is één. Het inpassen en volhouden terug thuis is twee. Uiteraard heb ik de eerste stappen gezet om de Yoga door te laten gaan en dit georganiseerd terug in Nederland. Maar dat is zeker geen garantie dat het daarmee lukt. Leiderschapsgoeroe Marshall Goldsmith heeft een eenvoudige manier om jezelf te helpen. Het is een dagelijkse reflectie van 2 minuten op die zaken die daadwerkelijk belangrijk zijn voor je. Voor mij is dat duurzaam leiderschap dat zich uit in gedragingen gericht op mijn welbevinden. Hij stelt dat je een eenvoudig lijstje maakt met die vragen die je jezelf iedere dag stelt of laat stellen. Voor mij zouden de vragen kunnen zijn:

  • hoeveel tijd heb je besteed aan Yoga oefeningen?
  • heb je vandaag gezonde tussendoortjes gegeten? 
  • hoe vaak heb je vandaag je mail gecheckt?
  • hoe vaak ben je onnodig op social media geweest zoals Facebook, Twitter, Whats app etc. 
  • heb je vandaag die taken afgerond die je wilde afronden?
  • heb je tussendoor korte oefeningen gedaan om te ontspannen (mindfulness)? 
  • hoeveel tijd heb je full focus besteed aan de kinderen?
  • hoe laat ben je naar bed gegaan? 
  • hoeveel tijd heb je besteed aan avond meditatie?

Simpele vragen die een confronterend antwoord kunnen geven. Vragen die je kunnen helpen om op koers te blijven. In Harvard Business Review staat een mooi artikel over ‘the making of a corporate athlete’. De benaming voor leiders die topprestaties leveren. Hier wordt een onderscheid gemaakt in een mentale, emotionele en fysieke component waar een athlete zich op focused. Het is goed om je vragen te toetsen aan deze drie componenten. Belangrijk is verder een routine in te bouwen om de vragen ook daadwerkelijk aan jezelf te stellen. Zeker voor mensen die lager scoren op ‘zelfcontrole’ in hun karakter. Zie hiervoor mijn blog ‘leef de beste versie van jezelf’. 

Bij mij zal zelfcontrole de uitdaging zijn om de juiste keuzes te maken. De keuze voor duurzaam leiderschap. Leiderschap over je eigen welbevinden in het belang van jezelf en alle mensen om je heen om wie je geeft en voor wie je verantwoordelijkheid draagt. 

Edwin Boom

Managing director Moovs