klanten-aan-het-woord

"Vakmanschap en voorsprong is een leven lang leren."

Leef de beste versie van jezelf

Veel mensen benutten hun potentieel onvolledig, zijn onverschillig of beperkt betrokken. Om volledig tot bloei te komen is het belangrijk om je unieke karaktersterktes in te zetten in je privé, werk en de gemeenschap. Veel van de invulling van onze dagen, weken, maanden, jaren en leven gebeurt routinematig. Het zou toch super zijn als we in deze routine de beste versie van onszelf zijn.

Onderzoekers van MIT hebben ontdekt dat onze gewoontes draaien op een eenvoudige lus van: cue, routine en beloning. Een gewoonte wordt getriggerd (cue), waarna je een routine uitvoert. Vervolgens ontvang je een soort van beloning, waarna de volgende keer je het patroon herhaalt als de trigger komt.cue routine en beloning

De kans in het ontwikkelen en inzetten van karaktersterktes is gebruik te maken van dit natuurlijke patroon in je hersenen. Vanuit dit principe zijn oefeningen ontwikkeld door Values in Action, Live Happy en Michelle McQuaid.

De uitdaging is om elke dag 11 minuten de tijd vrij te maken om nieuwe routinematige patronen te ontwikkelen gericht op het inzetten van je unieke karaktersterktes en ontwikkelen van andere karakter eigenschappen. Creëer een cue, ontwikkel een routine en versterk het beloningsmechanisme.

Kun jij elke dag 11 minuten vinden om de beste versie van jezelf te worden? In mijn blog over geluk heb je kunnen lezen welke karaktereigenschappen onderliggend zijn voor geluk en vind je de link om jouw profiel te krijgen.

Oefeningen zijn eenvoudig maar vragen discipline. Laten we een paar karaktereigenschappen nemen als voorbeeld.

Moed

Cue: je start linkedin

Routine: kies een bedrijf waar je voor zou willen werken en stuur een inmail

Beloning: deel je ervaringen en resultaten einde van de week met je collega’s

Dankbaar

Cue: einde van de dag voor je naar huis gaat

Routine: neem een moment om een collega of een klant te bedanken voor zijn of haar bijdrage die dag

Beloning: deze komt vanzelf in de reactie die je ontvangt. Dankbaarheid is namelijk de bron van wederkerigheid.

Hoop

Cue: laatste dag van de maand

Routine: verdiep je in je droom door te lezen, googlen, een moodboard te maken etc.

Beloning: maak een actieplan op weg naar je ambitie en droom voor de komende maand. Deel deze met een buddy.

Creativiteit

Cue: begin van het weekend

Routine: verdiepen in kookboeken, eet tijdschriften etc. en recept maken

Beloning: je eigen recepten boekje en blogpost op Facebook over jouw recepten

Liefde

Cue: ’s avonds voor het naar bed gaan

Routine: complementeer jezelf voor wat je die dag hebt gedaan voor jezelf en anderen

Beloning: dagboek waarin je je complimenten noteert. Geweldig om einde van het jaar terug te lezen.

Zomaar 5 voorbeelden hoe je kunt bijdragen aan het creëren van routines om authentieker te leven. Lijkt het je boeiend om nieuwe patronen te ontwikkelen, te worden wie je daadwerkelijk bent, gelukkiger en energieker te worden in je werk, privé en omgeving? Doe dan mee aan de gratis ‘strengths challenge’ die start op 8 februari en een week duurt. Iedere dag 11 minuten vrijmaken. Klik op onderstaande afbeelding om je aan te melden. 

Instagram Happiness

 

Edwin Boom, Managing director Moovs

Mastertrainer Benelux Values in Action

Meer van Edwin

Premium service

Geluk