klanten-aan-het-woord

"Vakmanschap en voorsprong is een leven lang leren."

Geluk

Een streven waar we meer en meer invloed op uit kunnen oefenen. Door de opkomst van de positieve psychologie in de laatste 2 decennia weten we meer over de knop waar we aan kunnen draaien op weg naar meer geluk. Martin Seligman is een van de grondleggers van de positieve psychologie. In zijn boek Optimisme wordt duidelijk dat dit is te leren. Grofweg blijkt uit onderzoek dat we 40% van ons geluk zelf kunnen beïnvloeden. Het trainen van geluk is waar veel van mijn coaching zich op richt. Soms heel expliciet en soms als bijvangst van een andere coachingsvraag.

Hierbij mijn top 5 adviezen om het jaar 2016 te starten met groei in geluk:

Karaktersterktes

Weet wat je unieke karakter sterktes zijn en zet deze in, in werk, privé en de gemeenschap. Je kunt de gratis vragenlijst invullen. Waarom hier mee starten? Hoe meer je je unieke karaktersterktes leeft, hoe authentieker en gelukkiger je zult zijn. Vanuit je profiel zie je welke karaktersterktes je meer in kunt zetten en verder kunt ontwikkelen (building on your strenghts). Sommige karaktersterktes dragen in sterke mate bij aan geluk.

Dankbaarheid

Een van deze karaktersterktes is ‘dankbaarheid’. De tegenhanger is ‘afgunst’. Iets wat ik veel tegenkom en counter productief is voor geluk. Verander je perspectief van wat je niet hebt naar dankbaar voor wat je wel hebt. Een kleine oefening is aan het einde van de dag stil te staan bij waar je dankbaar voor was die dag. Een andere oefening is daadwerkelijk te benoemen aan anderen waar je dankbaar voor bent. Bijvoorbeeld een leverancier die het mogelijk maakt dat jij succesvol bent. Of een collega die je heeft geholpen. Niet alleen denken, maar ook zeggen is de truc. We noemen dit ‘ acting out’ gedrag.

Veerkracht

Veerkracht is belangrijk voor geluk. Mensen verschillen in hun persoonlijkheid in de mate van veerkrachtigheid. Hoe sneller en beter je omgaat met tegenslagen des te meer geluk je zult ervaren. Iets wat we in onze westerse samenleving lastig vinden is het positief waarderen van tegenslag. Ook hier komt dankbaarheid om de hoek kijken. Het dankbaar zijn om te mogen leren van tegenslag brengt je dichter bij wat je daadwerkelijk belangrijk vindt. Marinus Knoope beschreef het mooi in de creatiespiraal via de stappen ‘ontvangen’, ‘ waarderen’ en ‘ontspannen’. Train jezelf in deze 3 stappen en leer daarmee je veerkracht vergroten.

Relaties

Relaties zijn belangrijk voor geluk. En dan bedoel ik echte relaties en niet het aantal facebook vrienden. Noteer voor jezelf de belangrijke relaties in je leven. Geef ze een cijfer van 0-10. Benoem vervolgens de groei die je zou willen realiseren op je belangrijkste relaties. Karaktersterktes die helpen om relaties te versterken zijn o.a. liefde en sociale intelligentie.

Vitaliteit en spiritualiteit

Vitaliteit en spiritualiteit hebben effect op je geluksbeleving. Spiritualiteit is een karaktersterkte die zich uit in geloofsbelijdenis maar ook via bijvoorbeeld meditatie en mindfullness. Daarnaast zijn sport en beweging belangrijk. De goede voornemens die vaak gemaakt worden op dit vlak zijn stap 1. Doorzettingsvermogen en zelfcontrole zijn karaktersterktes die ondersteunend werken aan het waarmaken van je voornemens. Noteer voor jezelf een zin die alle excuses die je maakt om ‘een keertje over te slaan’ teniet doen. Een krachtgevende zin die je overtuigt door te zetten en je doelen waar te maken. Voorbeelden zijn: ik kies voor fit zijn of ik ben trouw aan mezelf. Vervolgens herhaal je de zin voor jezelf 100 keer per dag gedurende 3 dagen. Of maak er een screensaver van. Je zult merken dat je een stap dichter bij succes bent.

Deze blog helpt om mijn plan naar een succesvol en gelukkig 2016 verder vorm te geven. Ik hoop dat het jou extra verdieping kan geven op weg naar een gelukkig 2016.

Edwin Boom, Managing director Moovs

Mastertrainer Benelux Values in Action

Meer van Edwin

Premium service