klanten-aan-het-woord

"Vakmanschap en voorsprong is een leven lang leren."

Sociale media zijn handig maar niet altijd leuk!

Roosje Boom (37) is Commercial Director bij Moovs. Ze is verantwoordelijk voor alle trainers van Moovs en ontwikkelt en verzorgt daarnaast trainingen op het gebied van sales, service en leadership. Als psycholoog is ze bovendien gespecialiseerd in stress en burn-out coaching. Boom is als accountmanager het aanspreekpunt voor diverse klanten als onder andere KLM, Albert Heijn, HEMA en Transavia.

 Internationale roots

“Omdat mijn vader voor een internationaal bedrijf werkte, heb ik lange tijd in het buitenland gewoond en zijn we vaak verhuisd. Toen ik zes jaar was, kwam ik op een internationale school terecht waarbij de voertaal frans was. Dat was wel even wennen. Na vier jaar verhuisden we weer naar Nederland om vervolgens op mijn veertiende weer naar Brussel te vertrekken. Daar kwam ik op een Europese school terecht . Als puber vond ik het in die tijd lastiger om te verhuizen. Ik wilde niet weg uit Nederland, weg van mijn leuke vrienden en hockey. Uiteindelijk hebben we twee jaar in Brussel gewoond. In Nederland deed ik mijn vwo-examen. Na mijn eindexamen heb ik Psychologie gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht. Vervolgens ben ik een jaar naar Italië gegaan, om mijn laatste keuzevakken aan de Universiteit van Bologna te volgen. Nu woon ik – eindelijk – gedurende lange tijd in Nederland. Toch heeft dat reizen ook zo z’n voordelen gehad. Ik spreek bijvoorbeeld een heleboel talen zoals, Italiaans, Engels en Frans. Daarnaast helpt het mij ook in mijn werk. Als kind merkte ik dat, zodra je de grens over gaat, je vrijwel meteen wordt behandeld als vreemdeling. Ik was daar verbaasd over want we zijn toch één Europa? Het heeft mij geleerd om onbevooroordeeld naar mensen te luisteren en te kijken. Inmiddels begint het toch wel weer te kriebelen. Het buitenland blijft mij boeien”.

Stress is hot

“Vroeger wilde ik stewardess of dokter worden. Een tijd lang wilde ik medicijnen gaan studeren. Toen bleek dat ik daar niet het juiste vakkenpakket voor had, ben ik voor de studie psychologie gegaan. Voor mijn studie deed ik onderzoek naar stress en burn-outs. Daarvoor liep ik stage bij het Instituut voor Werk en Stress. Dat was toen al een ‘upcoming hot topic’. Onderzoek doen vond ik leuk maar ik merkte dat het niet bij mij paste. Na mijn opleiding kwam ik bij Moovs terecht waar ik intern ben opgeleid. Ik heb het daar nog steeds erg naar mijn zin. Het geeft mij de gelegenheid om in de keuken te kijken bij veel grote (internationale) bedrijven.”

In balans blijven

Roosje is getrouwd, heeft drie dochters (6, 4 en 2 jaar), daarnaast heeft ze een drukke baan en een management functie. Hoe zorgt ze er zelf voor dat ze in balans blijft? “We leven op dit moment echt in een 24uurseconomie en we worden geleefd door onze smartphone. Ik kies er bewust voor om elke dag een paar uurtjes alleen met mijn man en kinderen door te brengen. Ik vind dat belangrijk en leuk. Aan de andere kant word ik een leukere moeder als ik werk. Ik werk nu vier dagen en ben één dag per week bij de kinderen. Die ene dag is voor mij echt voldoende. Ik zou nooit helemaal kunnen stoppen met werken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel begrijp dat er vrouwen zijn die besluiten minder te gaan werken. In Nederland is het namelijk zo dat hoe meer je werkt , hoe minder je terug krijgt voor kinderopvang”.

Smartphone stress

“Toen ik voor het eerst een smartphone kreeg, denk je dat je meer zal moeten werken, maar dat is helemaal niet zo. Je ziet namelijk gelijk je mail en kan deze snel afhandelen i.p.v. in de avond achter je computer te gaan zitten om je achterstallige mail af te werken. Dat is naar mijn idee veel effectiever... Als ik bij mijn gezin ben, neem ik niet altijd de telefoon op. Voor sociale media geldt hetzelfde. Ik gebruik Twitter en Linkedin zakelijk en heb een Facebook account voor privégebruik die ik af en toe eens bekijk. Nieuwe media vind ik handig maar niet altijd leuk. Ik ga veel liever uit eten met vrienden. Ik vind het niet zo relevant om 500 vrienden op Facebook te hebben. Mensen worden individualistischer doordat het echte contact verdwijnt. Daarnaast kan het druk leggen op je privé-situatie omdat mensen constant bezig zijn met hun telefoon, maar als je er afspraken over maakt dan hoeft het geen druk te leggen..

Dertigersdilemma

“Dertigers gaan op zoek naar zichzelf. Ze kijken terug op hun jeugd en zijn dan soms ontevreden. Rond het dertigste levensjaar zijn er bovendien veel life events waarover je een beslissing moet nemen. Wil ik kinderen? Koop ik een huis? Wat wil ik met mijn baan? Ben ik wel leuk genoeg? Heb ik genoeg vrienden? Zie ik er goed uit? Dat brengt veel onzekerheden en stress met zich mee. Dat is ook niet zo vreemd: er worden veel dingen van je verwacht anders hoor je er niet meer bij.’’ Roosje vertelt dat ze zichzelf daar bewust tegen af heeft gezet. “Ik besefte dat mijn jaarclub niet langer meer mijn core business was. Ik merkte dat er een verschuiving in prioriteiten kwam in mijn leven en heb geaccepteerd dat andere dingen belangrijker werden. Soms is dat niet altijd even makkelijk. Voor mensen die midden in het dertigersdilemma zitten, heb ik wel wat tips. Kies bewust en heb vertrouwen dat het goed komt. Durf ook foute besluiten te nemen, dat zorgt voor uitdagingen in je leven. Accepteer dat niet àlles in korte tijd kan en moet”.

Trainingen

“Een van mijn focusgebieden bij Moovs is Service & Sales. In deze woelige economische tijden is het voor bedrijven meer dan ooit belangrijk om onderscheidend te zijn. Mensen hebben minder te besteden en ze gaan pas over tot een aankoop als ze het je gunnen. Als je onaardig bent tegen klanten dan kopen mensen niets. Tijdens de trainingen werken we altijd toe naar resultaat. Alleen wat vaardigheden aanleren heeft geen zin. ‘Trainen om het trainen’ noem ik dat. Daarom trainen wij mensen voor een langere periode. Deelnemers formuleren een ambitie en bepalen op welke manier ze die willen behalen. Een van onze resultatenprogramma’s is bijvoorbeeld ‘Best Year Yet.’ Ik ben gecertificeerd program leader en mag dit programma daarom aan managementteams geven. Daarbij concentreren we ons op de vraag hoe je er als managementteam voor zorgt dat je het beste jaar ooit ervan maakt. Vaak is het voornemen er wel, ‘dit jaar gaan we écht het verschil maken’, maar hoe zorg je ervoor dat je dat ook écht gaat doen? Vaak is daar een paradigmashift, de overtuiging die je als team hebt voor nodig. Het is een krachtig bewustwordingsprogramma dat we vooral toepassen bij multinationals.

Ambities

“Ik vind het belangrijk om mijn ambities waar te maken. Het afgelopen jaar wilde ik mij bijvoorbeeld meer ontwikkelen als sparringpartner op managementniveau. Ik kan wel stellen dat dit gelukt is en daar ben ik blij om. Hoe ik mijn toekomst bij Moovs zie? Moovs heeft de unieke positie om als enige in de Benelux de beste content in de wereld te bieden. En samen met onze internationale partners ook global aan te bieden. In een wereldwijd netwerk van de beste lokale training en consultancy bureaus. Wij werken samen in 50 landen.  In de toekomst wil ik me nog meer focussen op het buitenland. Ik wil nieuwe klanten aantrekken en nieuwe dingen neerleggen bij bestaande klanten. Daarnaast wil ik de bedrijfseconomische kanten meer belichten. Voor dat laatste heb ik zelf geen opleiding genoten. Daar wil ik mezelf verder in ontwikkelen. Daarnaast wil ik mijn team nog effectiever managen om ons beste jaar ooit ervan te gaan maken.